• תהילים א ב (1) - מהי תורת ה' ומהי תורתו של האדם?

  • - לכתבות נוספות אצלנו על:
  • שתף
  • לעוד דפים בנושא "תהילים"

  • תהילים א ב (1) - מהי תורת ה' ומהי תורתו של האדם?

    כִּ֤י אִ֥ם בְּתוֹרַ֥ת יְהֹוָ֗ה חֶ֫פְצ֥וֹ וּֽבְתוֹרָת֥וֹ יֶהְגֶּ֗ה יוֹמָ֥ם וָלָֽיְלָה׃

    רש"י מסביר שבחלק הראשון של הפסוק התורה נקראת "תורת יהוה" ואחרי שהוא עמל בה היא הופכת ל"תורתו" שלו.

    הגיה יכולה להיות הגיה של מילים בפה, אבל רש"י כותב שבכל פעם שכתוב הפועל הגה הכוונה על הגיית הלב, כמו בביטוי "היגיון ליבי" - כל המה שאתה הוגה בתורה בלב ולא רק בחיצוניות בפה.

    אלשיך כותב שלתורה יש רמה של פשט ורמה של סוד. אבל האדם מחוייב להגות בתורה יומם וליל ברמת הפשט ואם יתגלו לו סודותיה תוך כדי הלימוד מה טוב, אבל גם אם לא חובה עליו לחפוץ בה ולהמשיך להגות בה ברמת הפשט גם אם כל החיים היא לא תחשוף בפניו שום סוד שלה.

    החומת אנך כותב שאדם צריך קודם כל לעסוק בחלקי התורה שאליהם הוא צריך לחיי היום יום לדעת מה מותר ומה אסור (חלקי השולחן ערוך סיכמו אותם בקצרה לכל אדם במקום שיתחיל לרדוף אחריהם בכל הגמרא והמשנה), והחלקים האלה נקראים "תורתו". אבל במקביל הוא צריך לקיים את מה שכתב האר"י וללמוד חלקים בתורה שבו ליבו חפץ ובא לו עליהם, מפני שאם לבך חפץ ללמוד איזה חלק בתורה זה סימן בדוק שבאת בגלגול הזה לתקן את אותו החלק - וזה מה שמתכוון החלק הראשון של הפסוק "ובתורת ה' חפצו". וכך בלימוד התורה אדם צריך לחלק את זמנו בין 2 החלקים האלה וכך נוצר הפסוק : כִּ֤י אִ֥ם בְּתוֹרַ֥ת יְהֹוָ֗ה חֶ֫פְצ֥וֹ וּֽבְתוֹרָת֥וֹ יֶהְגֶּ֗ה יוֹמָ֥ם וָלָֽיְלָה.

    המלבי"ם כותב שהתורה מתחלקת ללימוד שלה ולעשיה בפועל שלה. החלק הראשון של הפסוק "בתורת ה' חפצו" מתייחס לחלק העיון והלימוד בה, אבל אסור לה להישאר תאורטית אלא חייבים ליישמה בפועל ממש בקיום מצוות ולהפוך את התורה שלתורה שלו שאיתה הוא פועל בעולם וזה החלק השני של הפסוק "ובתרותו (שלו, הקיום שלה) יהגה יומם ולילה". ללמוד על מנת לעשות.



  • {{report.count}} 
  • לעוד דפים בנושא "תהילים"

חזרה לראש הדף