• תהילים א ב (6) - השל"ה הקדוש מסביר האם צריך להיות חכם בשביל להנות מהתורה או שהיא פתוחה לכולם?

  • - לכתבות נוספות אצלנו על:
  • שתף
  • לעוד דפים בנושא "תהילים"

  • תהילים א ב (6) - השל"ה הקדוש מסביר האם צריך להיות חכם בשביל להנות מהתורה או שהיא פתוחה לכולם?

    כִּ֤י אִ֥ם בְּתוֹרַ֥ת יְהֹוָ֗ה חֶ֫פְצ֥וֹ וּֽבְתוֹרָת֥וֹ יֶהְגֶּ֗ה יוֹמָ֥ם וָלָֽיְלָה׃

    השל"ה הקדוש בספרו שני לוחות הברית (שעל שמו הוא נקרא השל"ה שהם ראשי תיבות של הספר) כתב שבאמת "תורת ה" זו תורתו של הקב"ה ותורת הסוד, ו"תורתו" זה מה שהאדם הבין ממנה ונשאר לו ממנה אחרי שלמד אותה.

    ואם כן, האם יתכן שאדם פשוט בלי שכל שלא יכול ללמוד לעומק יוציא ממנה פחות מאשר אדם גאון עם אי קיו גבוה? הרי יכולת ללמוד ולהבין זה משהו מולד שאתה מקבל מהשמיים בלי יגיעה, כל אחד והמזל שלו עם איזה תכונות נולד, האם על זה מבוסס לימוד התורה? הוא פתוח רק לחכמים?

    השל"ה הקדוש פוסל את הדבר הזה מכל וכל וכותב שההבנות השכליות בתורה הם בכלל לא מטרת הלימוד ומי שנכנס ללימוד עם כוונה כזו להבין בה בעזרת השכל כמו שאתה נכנס לכל חוכמה ארצית אחרת בביה"ס או באוניברסיטה יש עם זה בעיה והוא כותב שהלוואי שאדם עם גישה כזו לא יצא מופסד ולפחות ירוויח משהו.

    כשאתה ניגש ללימוד תורה אתה צריך להיות בראש עם כוונה שמה שאתה קורא הם דברים אלוהיים נשגבים שאין לך מושג העומק שלהם והפנימיות שלהם ואתה רק רוצה קשר של לימוד איתם וזה מספיק כדי לפעול עליך. וגם אם לא תבין כלום בשכל ממה שאתה לומד מעבר לפשט של הסיפור, או אפילו אם אתה לא יודע את השפה (לפעמים אתה קורא ארמית, לפעמים העברית לא מובנת, ואלי אפילו אתה אדם שלא יודע עברית כל כך טוב) ולא בקיא כל כך בביאור המילים ורק קורא, גם זה טוב.

     וזה "ובתורתו יהגה יומם ולילה" ודבריו הם : "כי גם מי שלא ידע לחבר התיבות, גם הוא אם יעסוק בו יומם ולילה שכרו אתו"

    גם אם אתה לא מבין בשכל כלום תוך כדי הלימוד עדיין "תורת ה" עוברת והופכת ל"תורתו" - לתורה שלך ומביאה לך רווחים עצומים.

  • {{report.count}} 
  • לעוד דפים בנושא "תהילים"

חזרה לראש הדף