• תהילים - פרק קיג - הפרק הראשון בהלל - 1

    {{report.count}}  {{report.countcommenttotal}} 
  • כתב - ISRAELY    
  • - לכתבות נוספות אצלנו על:
  • תהילים - פרק קיג - הפרק הראשון בהלל - 1

    קרדיט צילום: shutterstock

    לפני הפרוש של הפרק חייבים מבוא קצת ארוך אבל אין ברירה אחרת בלתי ניתן להבין אותו.

    הַלֵל הוא שם כולל לשישה מזמורי תהלים (מזמורים קיג-קיח) שמקצתם פותחים או מסתיימים במילה "הללויה" וכוללים דברי הלל ושבח לאל. את מזמורי ההלל נוהגים לומר בתפילת שחרית בימים מיוחדים שבהם מבקשים להודות לה' על חסדיו: בשלושת הָרְגָלִים - בחג הראשון של פסח, בחג השבועות, בשבעת ימי חג הסוכות  ובשמחת תורה - ובשמונת ימי החנוכה. פעם אחת בשנה, בחג הפסח, אומרים את ההלל גם בלילה - בליל הסדר.

    אין אומרים הלל לא בימים הנוראים - ראש השנה  ויום הכיפורים שלח- ולא בחג פורים. עם זאת, ועל פי החלטת הרבנות הראשית, אומרים הלל בתפילת שחרית של יום העצמאות  ויום ירושלים. ההלל המלא נקרא גם הלל השלם, ומכיוון שהוא כולל את אזכור יציאת מצרים (מזמור קיד) הוא נקרא גם בשם הלל המצרי.

    המזמורים האלה מאד חביבים גם על הנוצרים ששילבו אותם בתפילות שלהם והלחינו את רובם - בלי לדעת מה הם מסמלים.

    מזמורי הללויה קשורים לניסים שמעל לטבע (הנהגת הנס) שהעיקרי שבהם הוא נס יציאת מצרים, הם מסמלים את שיא התפתחות האדם ולכן מקובצים בעיקר בסוף ספר תהילים. תהילים מחולק לחמישה ספרים, בהתאמה לחמישה חומשי תורה, שמספרים את התפתחות הבריאה עד לשלב הסופי שלה - השלב החמישי או הספר החמישי מהווה את סוף ההתפתחות והשיא שלה.

    בגלל הקשר הישיר של המזמורים האלה לניסים מעל לטבע הם נאמרים בחגים שהם תקופות השפעות של אור מקיף מיוחד שגורם לניסים ושינויים בטבע לקרות, כמו נס חנוכה לדוגמא.

    הם לא נאמרים בחגים שמציינים ימי דין כמובן, וגם לא בפורים שהנס שלו הוא בתוך הטבע (קשור כאילו לפוליטיקה ודרך אנשים). https://www.patrioti.co.il/Article.aspx?guid=eadf283d-b5b7-41d7-9cce-a22d11e76924

    בפסח שהוא ה-חג של נס מעל לטבע המזמורים האלה נאמרים לא רק בתפילות היום, כמו בשאר החגים והמועדים, אלא גם בהגדה של פסח בלילה.

    פרק קיג הוא הפרק הראשון בהלל:


    א  הַלְלוּ-יָהּ:

    הַלְלוּ, עַבְדֵי יְהוָה;    הַלְלוּ, אֶת-שֵׁם יְהוָה.

    ב  יְהִי שֵׁם יְהוָה מְבֹרָךְ--    מֵעַתָּה, וְעַד-עוֹלָם.

    ג  מִמִּזְרַח-שֶׁמֶשׁ עַד-מְבוֹאוֹ--    מְהֻלָּל, שֵׁם יְהוָה.

    ד  רָם עַל-כָּל-גּוֹיִם יְהוָה;    עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ.

    ה  מִי, כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ--    הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת.

    ו  הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת--    בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ.

    ז  מְקִימִי מֵעָפָר דָּל;    מֵאַשְׁפֹּת, יָרִים אֶבְיוֹן.

    ח  לְהוֹשִׁיבִי עִם-נְדִיבִים;    עִם, נְדִיבֵי עַמּוֹ.

    ט  מוֹשִׁיבִי, עֲקֶרֶת הַבַּיִת--    אֵם-הַבָּנִים שְׂמֵחָה:

    הַלְלוּ-יָהּ.

    בקצרה מאד פשטנית ודפוקה חיבים קודם הסבר קצר. הוא כל כך פשטני שאני נעלב בכלל לכתוב אותו אבל מקווה שישמש כטריגר לעומק שכל אחד יפתח לעצמו מזה ושלא ידבקו אליו כתורה מסיני:

    לאורך התורה יש הרבה שמות לה', אבל ישנם 2 שמות עיקריים שמחלקים את האנושות ל-2 ויצרו את העם היהודי. ישנו שם יהוה וישנו שם אלוהים. אלוהים זה שם השליטה של הכוחות הגלויים.

    יש כאלה שאומרים כל יום בברכות השחר את ה"גילוי דעת" שמתחיל כך: "הרני מגלה דעתי שמעתה.." והוא מפרט את חלוקת השמות העיקריים שיוצרים את החלוקה ביננו לגויים. ונאמר שם "כשאזכיר שם אלוהים כוונתי שהוא תקיף בעל יכולת ובעל הכוחות כולם"

    השם הזה מתפרט בבריאה ויוצר כוחות גלויים של שליטה שאותם עובדים רוב האנושות, הם נקראים צבאות ה' והם הכוכבים, ומי שעובד רק אותם נקראים "עובדי כוכבים ומזלות" או עכו"ם.

    מעשה בראשית מתחיל ב-2 פרקים: פרק אחד שאלוהים בורא בו, ופרק שני מקביל וכאילו אחר שבו מתחיל שם הויה להיכנס לסיפור - והם הצדדים הנגלה והנסתר של הבריאה.

    אברהם גילה שישנו כוח פנימי נסתר שמאחד את כל הכוחות הגלויים והוא עובד נסתר מאחוריהם לצורך השגת מטרת הבריאה - ונקרא יהוה (ואז ניתץ את הפסלים וניסה להסביר לאנשים שלא קלטו חוץ מכמה שכן היתה להם היכולת הזאת והם התקבצו סביבו והתחיל להתעצב בשורש העם היהודי)

    כשנולד מאוחר יותר עם ישראל בנס יציאת מצרים (בהנהגה של יהוה) היתה מלחמה עם פרעה שמייצג את תמצית העכו"ם ששאל את משה "מי יהוה אשר אשמע בקולו?" - הם פשוט לא מכירים את הכוח הזה והוא נסתר עבורם. אם משה היה בא עם אלוהים יותר חזק פרעה היה מתכופף לו, אבל יהוה פשוט לא בספקטרום התפיסה שלהם.

    בפרק הבא נתחיל לבאר את הפסוקים אחד אחד לפי המפרשים העיקריים לאורך ההיסטוריה (רש"י, מצודת דוד, מלבי"ם ועם קצת חסידות וזוהר שיקשרו אותם למבנה מובן אחד)

  • תגובות 

חזרה לראש הדף