• עשר הספירות - חלק 1

    {{report.count}}  {{report.countcommenttotal}} 
  • כתב - ISRAELY    
  • - לכתבות נוספות אצלנו על:
  • עשר הספירות - חלק 1

    את הסיכומים אני לוקח מהספר קל"ח פתחי חכמה של הרמח"ל ומהספר תלמוד עשר הספירות של הרב יהודה אשלג (בעל הסולם), מכיוון שהם די מקבילים בנושאים שלהם ומשלימים זה את זה וביחד יוצרים הסברים מובנים על הנושא. אני ידלג מספר אחד לשני כי הם מתקדמים די ביחד ומאירים זה על זה. 

    לפני כל פרק אני אציין מאיזה ספר מהם אני מסכם.


    נתחיל עם קל"ח פתחי חוכמה של הרמח"ל:

    * לבריאה יש ג' מטרות:

     1. לגלות שמותיו וכינוייו (שם - הנהגת הייחוד, כינוי - הנהגת שכר ועונש)

     2. להיטיב לנבראיו הטבה שלמה, עיצוב נברא עם בחירה חופשית כך שיקבל את ההטבה בזכות ולא בחסד

     3. הכי חשובה לדעת הרמח"ל: לגלות ייחודו איך כל הרע חוזר להיות טוב, שכל הספירות חוזרות חזרה לייחוד העליון

    * האין סוף הוא רצון (של עצמותו) ורק הרצון הזה נמצא ורק הוא שולט והידיעה הזו היא היסוד של כל הבניין

    * יסוד האמונה ועיקר החוכמה הוא ייחודו העליון

    * חכמת האמת באה להראות לנו איך הכל יוצא ומשתלשל מהרצון העליון ומתנהג בגלגולים כדי להביא לשלמות הסופית בהוצאה לפועל של הרצון הזה

    * דרכי מעשיו והנהגותיו (החוקים של הגלגול) הם מה שאנו מבארים ומודיעים בחכמה זו

    * בעצמותו אין לנו מילה והגה, גם ברצון א"ס (אין סוף) יש גבול עד היכן נוכל להתבונן אך בו יותר מותר לנו לחקור

    * רק הרצון שלו קיים ואין אחר והוא יחיד בשליטתו ואין שולט אחר

    * מינים - כאלה שטוענים שיש הרבה מינים של רצונות שיכולים לשלוט ולבחור ההפך מרצונו מרגע שברא אותם

    * אם יש משהו שנראה כמתנהג הפך מרצונו זה רק בגלל שהוא מרשה ומאפשר זאת על פי עצה עמוקה שמושרשת עמוק ונסתרת מאיתנו

    * תיקון יכול להיות או ע"י תשובה או ע"י עונש

    * שליטתו של הרצון העליון היא שלמה ואין לו שום מונע ונקרא רצון יחיד או רצון עליון כי הוא מעל לכל הרצונות

    * הרצון העליון הוא גם יחיד וגם מיוחד - יחיד בשליטתו, ומיוחד הכוונה שמחזיר את כל הרצונות חזרה אליו (זה מה שנקרא לעשות ייחוד)

    * הייחוד הוא בהעלם בתחילה וגלוי בסוף (גם של כל הבריאה וגם של כל מחזור ושלב פנימי בה)

    * רצונו הוא רק להיטיב ואם יש רע סופו שיהיה טוב

    * הכוונה התכליתית היא לתת טוב לכל

    * עונש שלא מביא לתיקון הוא רע והוא נגד הרצון העליון

    * הרצון העליון הוא זה שפועל מאחורי כל הסיבוב כדי להביאו לתכלית הטוב

    * הנהגת העונש (שכר ועונש) תתבטל והיא לא נצחית - רק מטרתית ואמצעי

    * הוא עשה את העולם בדרך של אפשרות בחירה ותחת הנהגה של שכר ועונש לפי שזהו האמצעי הכי טוב להגיע לתכלית הטוב

    * הייחוד חייב להתגלות על גבי רע בפועל ממש (ולא רק רע בכוח - בפוטנציאל)

    * ההנהגה נותנת מקום לרע לעשות את שלו ואז הוא מתתקן ובסוף חוזר לטוב ואז הייחוד מתגלה - זהו הסדר שהוחק (הפך לחוק) לצורך השגת התכלית

    * נוצרה מציאות של חסרונות כדי שמצוות יוכלו לתקן אותה חזרה לשלמות וייחוד ויקבלו עליהם שכר (השכר הוא הבנת הייחוד)

    * מרכז רצון האין סוף (הנקודה המרכזית שהכל סובב סביבה ובשבילה) בה היה הצמצום שהעלים את הייחוד (שתמיד קיים) כלפי הנבראים ועל גילוי האחדות מחדש נבראו העולמות וכל העבודה בהם

    * מה שהוא רוצה לגלות זה שכוח הייחוד מתקן את כל מציאות החסרונות (שנוצרו מהעלם הייחוד), והייחוד שמתגלה מחדש הוא השכר

    * שכר המצוות הוא לעולם הבא והוא רק מה שהנשמות משיגות את שרשם

    * לפי עד כמה יקר בעינהם מה שמשיגים מחדש כך הוא תענוג השגתן

    * בגילוי הייחוד מתחברים דברים הרבה כאחד

    * לא מספיק שמה שהוא רוצה לתת לנו (הבנת הייחוד) תיהיה שלמה יקרה ונכבדת (בעיקר בעיננו - אנחנו צריכים ממש להשתוקקק לזה, לפתח השתוקקות לייחוד, כי אחרת זה כמו לתת זהב לתינוק, אין לו הערכה מה זה שווה ולכן גם אין לו הנאה מזה) אלא גם רצה שדרך הנתינה תיהיה נאה גם היא ויקבלו זאת בלי בושה ולכן הצריך להקדים מציאות עבודה מצידנו של החזרת הרע לטוב - שנקבל בזכות ולא בחסד חינם

  • תגובות 

חזרה לראש הדף