• האנומליה בישראל בין שמאל לימין

    {{report.count}}  {{report.countcommenttotal}} 
  • כתב - יחיאל א יוגב    
  • - לכתבות נוספות אצלנו על:
  • בישראל ישנה אנומליה בין מצביעי הימין והשמאל. בעולם הרחב בדרך כלל מצביעי השמאל מגיעים מהמעמדות בינונים נמוכים, ומצביעי הימין מגיעים מהמעמדות בינוניים גבוהים. אז איך זה שבישראל זה אחרת?

    שליטה במשאבים

    אם נלך אחורנית לימי קום המדינה, החברה המייסדת ברובה השתייכה לתנועת השמאל האנטי-דתי, ורובם הגיעו מאירופה. כחברה מיסדת רוב המשאבים הוחזקו בידה, ועברו לדור השני, והשלישי וכך הלאה. למרות שאלה מזמן הפכו לאנשי שוק חופשי, הזדהות עם השמאל עדיין נשארה טבועה בהם מבית, למרות שבבסיסה היא דוגלת בחלוקת משאבים רחבה יותר, שהיא בניגוד לאינטרס של שכבה זאת.

    אבל מה שבטוח לחרדים, שהם אנטיתזה לחילוניות הישראלית, הם בשום פנים ואופן לא מעוניינים לחלק משאבים מחדש.

    מנגד העולים של שנות החמישים החלו להזדהות דווקא עם מפלגות ימין כדרך אלטרנטיבית למוביליות, מה גם שהזהות היהודית הייתה חשובה להם, והימין נתפס בעיניהם, כמי שעובדה זו חשובה גם לו.

    אחד האופנים להעברה של ושליטה במשאבים, היא באמצעות מנגנון מפלגתי, ולשם כך יש לשמור על השלטון. בשנים האחרונות נעשה מאמץ עילאי בכדי להחזיר את האחיזה בשלטון. אך למרות שלטון ימין ממושך, השמאל ומצביעיו הצליחו להתבסס במוסדות חשובים שהם התקשורת האקדמיה פקידות המדינה הבכירה מוסדות המשפט, ואף במוסדות תרבותיים.

    הצבעה שבטית, של מי?

    ניתן לקבוע בברור שההצבעה של השמאל היא הצבעה שבטית. לשבט הזה קוראים השבט החילוני אבל חילוניות היא לא שבטית לכן אפשר להגיד את האמת מבלי לכבס מילים זהו השבט האשכנזי שמאלני. שלמד בבית לא לאהוב דת במיוחד, או בעצם רק את הדת היהודית. שהיא מהווה נתבך חשוב בזהות של שאר הישראלים. עם הזמן הצטרפו לשבט הזה אחרים שקבלו את הישראליות ללא היהדות, והיום לא ניתן לקבוע בברור את זהות האתנית של השבט הזה, ואפשר לקרוא לו השבט הישראלי חילוני.

    הזיקה לארץ

    ומה בקשר לוויתור על חלקים מהארץ, ואני לאו דווקא מדבר במובן של הקשר של היהודים למקומות אלה, אלא בהקשר הביטחוני. חבלי ארץ אלא מגינים על משור החוף הצפוף מהתקפה כל שהיא. יש להבין שהשכבות הגבוהות יותר הן יותר גלובליות כלומר העושר שלהן מספק להם דרכונים זרים נכסים במדינות עשירות ואחרות והן יכולות לנוע ממקום למקום בקלות, כך שהן מוכנות לקחת "סיכון למען השלום" ואילו השכבות הנמוכות מרגישות שזה ממש הבית, "המלחמה על הבית".

    הכלכלה השמאלנית מדברת על ריכוזיות חלוקת משאבים מחדש באופן מסיבי ומיסוי גבוה מצב שלכאורה מנוגד לאינטרסים של המעמדות בינוניים גבוהים. ואילו כלכלה ימנית מדברת על פתיחת שווקים תחרות חופשית מלחמה במונופולים, גביית מיסים נמוכה ושיטות שונות למיגור העוני, שעל פניו נראות פוגעות דווקא בשכבות הנמוכות. (אך לתווך הארוך מטיבות אתו).

    טוב מהעיניין הזה של כלכלה ריכוזית לא נשאר הרבה לפחות רעיונית, אבל המשק הישראלי הוא משק מעורב של כלכלת שוק חופשי ומונופולים מצד שני. לרוב במונופולים האלה יושבים הישראלים ומעט יהודו-ישראלים.

    "הנורמליות"

    הסופר א ב יהושוע כתב ספרון בשם "בזכות הנורמליות" השמאל הישראלי, או הישראלים המתרחקים מהיהדות הם מנסים להיות "נורמאליים ולהתרחק מהאנטישמיות,  להיות עם ככל העמים, בכדי לפתור את בעיית האנטישמיות. הם מתנתקים מהיהדות כפתרון. אבל זה לא מצליח, מכיוון שישראל המדינה שהם חיים בה הפכה ליהודי העולמי. מאותה יהדות שהם ניסו להתחמק ממנה. לכן הם מנסים להתרחק מכל סממן יהודי ומי מיצג יהדות ומסורת יהודית אם לא ממשלה ימנית. חבלי הארץ שישראל מחזיקה לשם הגנתה הם חבלי מולדת של היהדות, ומחבלים אלא צריך להיפטר מהר ככל הניתן.

    הישראלים  מעוניינים לאזרח זרים ככל הניתן בכדי לטשטש את זהותה זל המדינה מיהודית לישראלית. אין משמעות לישראליות מלבד השימוש בשפה העברית, לעומת היהדות שקשה יותר להצטרף אליה והיא לא מהווה חוזה משפטי אזרחי בלבד.

    מה שהעסקה של זרים לוקחת מקומות עבודה של ישראלים, בעלי מיומניות נמוכות או נסיבות חיים שהביאו אותם לעבוד בעבודות אלא ניקיון ומסעדנות כך השמאל הליברלי לוקח מקומות עבודה שעדין בניגוד למה שאומרים ישנם ישראלים שמעונינים לעשות

    הנושא מורכב ואפשר להרחיב עליו עוד ועוד, אך בסיכומו של עינין כך נוצרה האנומליה הישראלית.

    בסיכומו של דבר על המדינה לשחרר את שוק הרעיונות ולתת לתרבות יהודו-ישראלית לצמוח אם היא תצמח  או אם היא לא תצמח כוחות השוק הרעיוניים יקבעו.

  • תגובות 

חזרה לראש הדף