• פרשת יתרו - דרך ארץ קדמה לתורה

    {{report.count}}  {{report.countcommenttotal}} 
  • כתב - הרב מאור תפארת    
  • - תגיות:


  •  בפרשתנו נקרא השבוע על מעמד הר סיני ועשרת הדברות.
    פרשה זו מתחילה כך:
    "בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁלִישִׁי לְצֵאת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם
    בַּיּוֹם הַזֶּה בָּאוּ מִדְבַּר סִינָי: וַיִּסְעוּ מֵרְפִידִים
    וַיָּבֹאוּ מִדְבַּר סִינַי וַיַּחֲנוּ בַּמִּדְבָּר וַיִּחַן שָׁם
    יִשְׂרָאֵל נֶגֶד הָהָר: וּמֹשֶׁה עָלָה אֶל הָאֱ-לֹהִים וַיִּקְרָא
    אֵלָיו ה' מִן הָהָר לֵאמֹר כֹּה תֹאמַר לְבֵית יַעֲקֹב וְתַגֵּיד
    לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל".

    את הפסוק "ויסעו מרפידים" וכו' מפרש רבי חיים בן עטר בפירושו הנפלא על
    התורה "אור החיים" על שלושה עניינים שצריכים להיות כהכנה לקבלת התורה ע"י
    כל אדם:
    עניין ראשון הוא הנסיעה מ"רפידים" מרפיון הידים, שאין התורה נקנית אלא
    מתוך התגברות והתעצמות בעסק התורה, והעצלות מונעת את השגתה בשלמות.
    השני הוא "ויבואו מדבר סיני"- לבחינת מדבר, לשפלות וענווה, "כי אין דברי
    תורה מתקיימין אלא במי שמשפיל עצמו ומשים עצמו כמדבר". והענווה היא הכתר
    של כל המידות הטובות. ומשלו חכמינו (בגמרא מסכת תענית) שדברי תורה נמשלו
    ליין, ואין היין משתמר ומתקיים אלא בכלי חרס, ולא בכלי זהב וכסף.
    והשלישי הוא האחדות:  "ויחן שם ישראל נגד ההר- כאיש אחד בלב אחד" (רש"י).

    בדברי האור החיים האלה טמון יסוד חשוב לתורה כולה והוא "דרך ארץ קדמה לתורה".
    בדרך כלל מבינים את המשפט הזה שהדבר הבסיסי הוא דרך ארץ ועל גביו הוא
    התורה. "קודם כל תהיה בן אדם". גדול תלמידי האריז"ל, מורנו הרב רבי חיים
    ויטאל (מהרח"ו) בספרו "שערי קדושה" מסביר שיש למשפט זה גם יתר עומק.
    המהרח"ו כותב שם שאף אומנם שהמידות אינן מכלל תרי"ג המצוות שבתורה, הן
    הקדמה חשובה אליהן, ובלעדיהן המוו לא משפיעות את השפעתן על הנפש. משל
    כאילו לאדם יש סביב לבו שכבה אטומה-  והקדושה של המצוות לא יכולה לחדור
    פנימה. "ולפיכך עניין המידות הרעות קשים מן העבירות עצמן מאוד מאוד".
    ולעומת זאת ככל שאדם מתקן מידותיו, כך גם האור האלקי שבמצוות חודר לתוך
    לבו והוא מגיע למעלות גבוהות בהרבה של דבקות בטוב ושל קדושה.

    ואת המידות מסווג רבי חיים ויטאל שם לארבעה יסודות (כללים) שבארבעתם אדם
    צריך לבחון את עצמו לתקן ולהתקדם:
    אש- גאווה כעס וקפדנות.
    רוח- דבורים אסורים.
    מים- תאוותנות, חמדנות וקנאה.
    עפר - כבדות עצבות ועצלות.

    וכנגדן בקדושה (למיטב הבנתי):
    אש- התלהטות והתלהבות
    רוח- דבורים טובים וקדושים
    מים- יצירה
    עפר- יציבות


    היסוד הזה, שהמידות הטובות הן הבסיס לכל התורה, האור החיים הקדוש לוקח
    לרובד פשוט יותר - והוא מדגיש את המידות הרלוונטיות לזה שדברי התורה
    יכנסו לתוך לבו של האדם ויזכה להבנה שלמה: יברח מהעצלות, יהיה עניו
    אמיתי, מוכן לקבל ולשמוע, ויהיה מחובר ויהיה אכפת לו מכל אחד מעם ישראל,
    ולימודו יהיה "לייחדא קודשא בריך הוא ושכינתיה, בשם כל ישראל".



  • תגובות 

חזרה לראש הדף