• מי השולט? המשנה ליועמ"ש זילבר מנסה להערים קשיים משפטיים על קידום התיישבות ביו"ש - בני בגין: זכותם של יהודים לשבת בכל מקום בארצם

    {{report.count}}  {{report.countcommenttotal}} 
  • כתב - ISRAELY    
  • - תגיות:
  • מי השולט? המשנה ליועמ"ש זילבר מנסה להערים קשיים משפטיים על קידום התיישבות ביו"ש - בני בגין: זכותם של יהודים לשבת בכל מקום בארצם

    המשנה ליועמ"ש עו"ד זילבר על הנוסח המתוקן להצ"ח: "התיקונים מסיגים את המצב לאחור תוך התעלמות מהערות היועמ"ש"; יועץ שר הביטחון לענייני התיישבות ונציג האוצר קראו למצות את דיוני הממשלה; חה"כ זנדברג כינתה את החטיבה להתיישבות "גוף מושחת"








    חה"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי): "הצ"ח נועדה למנוע פקקים קריטיים ביכולת לבנות ביהודה ושומרון. הייתי שמח שישראל תחיל את ריבונותה וחוקיה על יהודה ושומרון ולכן מבחינתי זו הוראת שעה עד שהריבונות תוחל. הצ"ח מקבעת מצב קיים 40 שנה ואנחנו לא מבקשים מנגנון חדש". הוא פנה למשנה ליועמ"ש עו"ד זילבר: "מה משמעות האמירות שלך ביחס ל-40 שנות פעילות, החלטות הממשלה וחוו"ד מנומקות. האם כולנו פושעי מלחמה? בנוסף, בהינתן שסמכויות המקרקעין נתונות בידי המפקד הצבאי שיונק כוחו מהמשפט הבין-לאומי, מאיזה סמכויות בדיוק מתפרקת הממשלה?".




    חה"כ בני בגין (הליכוד): "זכותם של יהודים לשבת בכל מקום בארצם. חובת הממשלה לממש את הזכות היסודית הזו. ההתיישבות היהודית בשומרון ויהודה איננה בלתי חוקית. צריך לבדוק אם הפיקוח המפורט אינו מסכל את החובה היסודית של המדינה לאפשר ההתיישבות. עם זאת עדיין יש עדיפות להחלטת הממשלה על פני החקיקה ואני מציע להאיץ את התהליך ולסיימו תוך שבועות ספורים בלבד, גם אם לא כל ההסכמות יגוהצו. זה דחוף. מימוש מאוחר יסכל את המטרה".







    המשנה ליועמ"ש לממשלה עו"ד דינה זילבר: "היועמ"ש מתנגד להצ"ח בשל צבר קשיים משפטיים משמעותיים. המתווה הנכון יותר הוא גיבוש הסדר שהממשלה שוקדת עליו עם כלל הגורמים. התיקונים להצ"ח "משפרים" את המצב לאחור תוך התעלמות מהערות של היועמ"ש ויכול להיות שיהיה צורך להחזיר את הצ"ח לוועדת השרים לחקיקה. מדובר בהתנערות של המדינה והפיכה של החטיבה להתיישבות לריבון באופן גורף על המקרקעין ביהודה ושומרון. זו העברת סמכות שלטונית מובהקת לגוף לא ממשלתי ועל הקושי הזה רובד נוסף של קשיים כשמדובר בשטח המנוהל ע"י המפקד הצבאי והמשטר המשפטי השונה. יש פה התנגשות בין ההסתדרות הציונית הממוקדת בפיתוח ההתיישבות היהודית לבין גוף שאמור לנהל את השטח תוך התחשבות בכלל תושבי השטח שהוא בתפיסה לוחמתית. קשה לראות כיצד החטיבה תוכל לנהל את השטח לטובת כלל האוכלוסייה כשהיא מוכוונת לקידום טובתה של האוכלוסייה היהודית בלבד. השאלה כאן מתחדדת כשמועברת סמכות שלטונית לגוף לא ממשלתי ולא שקוף. בתיקון הקודם לחוק הובהר שהחטיבה אינה רשות מרשויות המדינה, אינה גוף ממשלתי מבחינת החובות שחלים על גופים ציבוריים לשקיפות ועוד. משאירים את החטיבה ללכת עם ולהרגיש בלי. כאן יש סעיף העוקף החלטה זו ומייצר תקצוב ישיר על-ידי המדינה. המינימום הוא שיוחלו הסדרי פיקוח אפקטיביים. קושי נוסף הוא שבאופן מסורתי הכנסת נמנעת מלהכיל ישירות הסדר שהוא במהותו בעל אופן טריטוריאלי על יהודה ושומרון".






    לכתבה המלאה:

    http://main.knesset.gov.il/News/PressReleases/Pages/press29.10.18h.aspx

  • תגובות 

חזרה לראש הדף