• המאמר הפותח את ליקוטי מוהר"ן – חלק 1

    {{report.count}}  {{report.countcommenttotal}} 
  • - תגיות:
  • כתב - ISRAELY    
  • המאמר הפותח את ליקוטי מוהר"ן – חלק 1

    המאמר נאמר ע"י רבי נחמן בעת שהיה בדרך לאומן שם התחיל שלב חדש בחסידות ברסלב ושם היא התחילה להתעצב.

    כל המאמר עוסק בשמו של רבי שמעון בר יוחאי ולכן כבר הפתיחה שלו עוסקת בשמות:

    "לכו חזו ראו מפעלות ה' – התגלות נפלא מסוד גדולת התנא האלוקי ר' שמעון בן יוחאי ז"ל"

    שמות הם פלא הבריאה, אם לא היו שמות לא היו שפה ודיבור. בתוך השם נגבל כל חיותו של הדבר, המהות שלו, כאשר השם הוא הכלי החיצוני, החיצוניות שלו, והמהות מסתתרת בתוכו.

    בעל התניא מסביר את עניין השם בדוגמא שבו אדם קורא בשמו של אדם אחר ומספר לך עליו ואתה כשאתה קולט את השם מיד הפנימיות שלו מציפה אותך, כמו שאם לדוגמא תיזכר בשם של אביך או הבן שלך או חבר שלך או שמישהו יזכיר אותו לידך מיד המהות של האדם תמלא אותך.

    בכל מקרה, על ידי הזכרת שם של צדיק אנחנו מושכים עלינו את חיותו כך שבהזכרתם בלבד ניתן להביא שינוי הטבע לטובה, כי הבורא שותף בשמם.

    הפסוק "לכו חזו ראו מפעלות ה' " לקוח מתוך תהילים פרק תהלים מו פסוק ט'

    מעניין שהוא לא בחר להשלים את החלק השני של הפסוק שהוא העיקרי שלו לצורך המאמר והשאיר אותו כאילו חסוי ונסתר. הפסוק המלא הוא:

    לְֽכוּ־חֲ֭זוּ מִפְעֲל֣וֹת יְהֹוָ֑ה
      אֲשֶׁר־שָׂ֖ם שַׁמּ֣וֹת בָּאָֽרֶץ׃

    בכל מקום שכתוב בתורה הארץ הכוונה היא לספירת המלכות, הפסוק מהלל את מפעלות ה' על אשר שם שמות במלכות – ומהם השמות שלו? התורה. כל התורה היא שמותיו של הקב"ה.

    בתחילה הוא יצר ועיצב את המלכות בעזרת התורה – ברא את העולם עם התורה, ואחר כך מסר אותה לעם ישראל – חלק מיוחד במלכות שמסוגל לקבל אותה ולשמור עליה.

    רק נסיים בהזכרת המונח תנא למי שזה חדש לו, וגם למי שלא כדאי תמיד להיזכר, שוב, השם קשור בלימוד והעברת התורה:

    תַּנָּאִים - כינוי לחכמים בתקופה שמימות אנשי כנסת הגדולה והזוגות ועד לחתימת המשנה, כלומר במאה ה-1 וה־2 במשך כ-160 שנה החל מתלמידי הלל ושמאי ועד לרבי יהודה הנשיא. רבים מהתנאים היו שותפים ביצירת המשנה. לאחר תקופת התנאים התחילה תקופת האמוראים שהם היו חכמי הגמרא. המילה תנא פירושה ללמוד או לְלַמֶּד, כלומר למסור את התורה שבעל פה.

    רבי שמעון בר יוחאי היה שייך לתנאים.

    נסיים שוב בפסוק הפותח ובפרקים הבאים נמשיך את המאמר:

    "לכו חזו ראו מפעלות ה' – התגלות נפלא מסוד גדולת התנא האלוקי ר' שמעון בן יוחאי ז"ל"

  • לתגובות
  • תגובות 

חזרה לראש הדף