• פרשת תרומה- על המשכן ומנורת הזהב

    {{report.count}}  {{report.countcommenttotal}} 
  • כתב - הרב מאור תפארת    
  • - תגיות:
  • פרשתנו מתארת את המבנה של המשכן וכליו "וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם: כְּכֹל אֲשֶׁר אֲנִי מַרְאֶה אוֹתְךָ אֵת תַּבְנִית הַמִּשְׁכָּן וְאֵת תַּבְנִית כָּל כֵּלָיו וְכֵן תַּעֲשׂוּ".

    קרדיט צילום: shutterstock

    בתוך המשכן היו ארבעה כלים:ארון הברית בקדש הקדשים (שהיה מובדל בפרוכת מהצד החיצוני יותר - "הקודש"). ובקודש: מזבח הקטורת במרכז, השולחן בצפון (צד ימין של העומד כלפי קדש הקדשים) והמנורה בדרום (צד שמאל). הארון עניינו הקשר הבלתי אמצעי והברית שבין ישראל לקב"ה, "ראו חיבתכם לפני המקום כחיבת זכר ונקבה" (מסכת יומא נד, א), השולחן כנגד הפרנסה שהקב"ה מוריד שפע לעולם ומפרנס את כל בריותיו, והמנורה כנגד אור התורה והחכמה. "אבל המנורה להדבק בה אור החכמה והדעת, והשולחן להדבק בו השפע והטובות הגופניות כמו שאמרו רבותינו (ב"ב כה, ב) הרוצה להתחכם ידרים, הרוצה להתעשר יצפין" (רבי יהודה הלוי בספר הכוזרי ב, כו).

    דבר מעניין ישנו לגבי המנורה (וכפי שמובא בספר "מעיינה של תורה"). "וְעָשִׂיתָ מְנֹרַת זָהָב טָהוֹר מִקְשָׁה תֵּעָשֶׂה הַמְּנוֹרָה יְרֵכָהּ וְקָנָהּ גְּבִיעֶיהָ כַּפְתֹּרֶיהָ וּפְרָחֶיהָ מִמֶּנָּה יִהְיוּ". במנורה היו שבעה קנים, עשרים ושנים גביעים, אחד עשר כפתורים ותשעה פרחים, וגובהה היה שמונה עשר טפחים (רש"י כה, לה).

    אם נתבונן בפתיחת הפסוקים של כל חומש נגלה התאמה מפתיעה, (כמעט) מושלמת, "פתח דבריך יאיר מבין פתיים":

    בראשית- "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ "- 7 תיבות.

    שמות- "וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרָיְמָה אֵת יַעֲקֹב אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ" - 11 תיבות.

    ויקרא- "וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה וַיְדַבֵּר ה' אֵלָיו מֵאֹהֶל מוֹעֵד לֵאמֹר"-  9 תיבות.

    במדבר- "וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה בְּמִדְבַּר סִינַי בְּאֹהֶל מוֹעֵד בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי בַּשָּׁנָה הַשֵּׁנִית לְצֵאתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֵאמֹר" - 17 תיבות (18 "עם הכולל", שיטה ידועה בגימטריות לספור גם את כלל הדבר נוסף לסכום אותיותיו, כלומר להוסיף 1 לחשבון).

    דברים- "אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר דִּבֶּר מֹשֶׁה אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן בַּמִּדְבָּר בָּעֲרָבָה מוֹל סוּף בֵּין פָּארָן וּבֵין תֹּפֶל וְלָבָן וַחֲצֵרֹת וְדִי זָהָב" - 22 תיבות.

    זכתה המנורה להיות סמל לגלות ולגאולה. היא המופיעה בשער טיטוס המפורסם, בידי הגולים המושפלים בתהלוכת הניצחון ברומא, והיא גם המופיעה בנבואת זכריה (פרק ד), ומשם לסמל מדינת ישראל: "וַיֹּאמֶר אֵלַי מָה אַתָּה רֹאֶה ויאמר וָאֹמַר רָאִיתִי וְהִנֵּה מְנוֹרַת זָהָב כֻּלָּהּ וְגֻלָּהּ עַל רֹאשָׁהּ וְשִׁבְעָה נֵרֹתֶיהָ עָלֶיהָ שִׁבְעָה וְשִׁבְעָה מוּצָקוֹת לַנֵּרוֹת אֲשֶׁר עַל רֹאשָׁהּ: וּשְׁנַיִם זֵיתִים עָלֶיהָ אֶחָד מִימִין הַגֻּלָּה וְאֶחָד עַל  שְׂמֹאלָהּ: וָאַעַן וָאֹמַר אֶל הַמַּלְאָךְ הַדֹּבֵר בִּי לֵאמֹר מָה אֵלֶּה אֲדֹנִי: וַיַּעַן הַמַּלְאָךְ הַדֹּבֵר בִּי וַיֹּאמֶר אֵלַי הֲלוֹא יָדַעְתָּ מָה הֵמָּה אֵלֶּה וָאֹמַר לֹא אֲדֹנִי: וַיַּעַן וַיֹּאמֶר אֵלַי לֵאמֹר זֶה דְּבַר ה' אֶל זְרֻבָּבֶל לֵאמֹר לֹא בְחַיִל וְלֹא בְכֹחַ כִּי אִם בְּרוּחִי אָמַר ה' צְבָאוֹת: מִי אַתָּה הַר הַגָּדוֹל לִפְנֵי זְרֻבָּבֶל לְמִישֹׁר וְהוֹצִיא אֶת הָאֶבֶן הָרֹאשָׁה תְּשֻׁאוֹת חֵן חֵן לָהּ".

  • תגובות 

חזרה לראש הדף