• חברות הענק מוכות לנו מוצרים עם מנגנון בפנים שהורס אותם בכוונה כדי שנקנה עוד - בעולם מתחילים להילחם בזה עם חקיקה

    {{report.count}}  {{report.countcommenttotal}} 
  • כתב - ISRAELY    
  • - לכתבות נוספות אצלנו על:
  • חברות הענק מוכות לנו מוצרים עם מנגנון בפנים שהורס אותם בכוונה כדי שנקנה עוד - בעולם מתחילים להילחם בזה עם חקיקה

    מחשבים ניידים שאי אפשר לפתוח, טלפונים שמאטים בכוונה וטכנאים שנתבעים על ניסיון להציל את המכשיר: היצרניות משקיעות מיליונים במנגנון דורסני שמונע מאיתנו לתקן מכשירים ישנים, כדי שנשדרג לחדשים. רק עכשיו, בחסות המאבק האקולוגי, הזכות לתקן מקבלת סוף־סוף הכרה ממחוקקים (רק לא בישראל כמובן)

    חברות הענק הופכות את הצרכנים לבזבזנים בעל כורחם, ולכן הזכות לתקן חיונית למאבק האקולוגי. מדי שנה אנחנו מייצרים 44.7 מיליון טונות של פסולת אלקטרונית. 80% ממנה יועברו למטמנות וימשיכו לפלוט גזי חממה

    שגיאה 53" היתה הקש ששבר את גב הגמל. ב־2015 הוסיפה אפל לכפתור הבית במכשירי אייפון 6 חיישן לזיהוי טביעות האצבע. אבל אם חלילה הלקוח העז להחליף את הכפתור אצל טכנאי פרטי, אפל הענישה אותו בחומרה — בעדכון הבא של תוכנת ההפעלה, האייפון שלו הושבת לחלוטין. בהתחלה טענה החברה ששגיאה 53 קורית רק בגלל משתמשים שלא יודעים לשמור על המכשיר, אבל אחרי שהרשויות באוסטרליה הטילו עליה קנס של כ־7 מיליון דולר, ואיומים בתביעות ייצוגיות צצו במקומות אחרים, היא התקפלה והורתה על ריקול.

    הרעש הגדול שעוררה שגיאה 53 נתן את הדחיפה המשמעותית למחאה הצרכנית שנקראת "הזכות לתקן" ("Right to Repair") ודורשת לחייב את חברות האלקטרוניקה לייצר מוצרים עם אורך חיים משמעותי (ולא כאלה שמתחסלים אחרי כמה שנים או עדכוני גרסה) ולאפשר ללקוחות לתקן מוצרים באופן פרטי בלי להיענש על כך.

    לפני כחודש, סוף־סוף, הצליחה המחאה לרשום הישג דרמטי באמת: לראשונה בעולם "יכולות תיקון" נכללו בתקנות רגולטוריות. האיחוד האירופי הורה על סטנדרטים חדשים למכשירי חשמל ביתיים שנוצרים בתחומיו. בתוך שנתיים נדרשות היצרניות לעבור לשימוש ברכיבים קלים וזולים להחלפה, שיהיו עמידים יותר למשך זמן.

    לכתבה המלאה:

    https://newmedia.calcalist.co.il/magazine-281119/m04.html

  • תגובות 

חזרה לראש הדף